Semantische Struktur von Bezeichnungen abweichender Kinder bei Lehrern und Fachleuten

The semantic structure of the terms used by teachers and other specialists to describe abnormal children

  • Mittels einer Assoziationstechnik in Verbindung mit Cluster- und Faktorenanalyse wurde die semantische Struktur von 20 heilpädagogisch-kinderpsychiatrischen Termini untersucht. Es zeigte sich bei den beiden untersuchten Stichproben (Fachleute und Lehrer) eine fast identische Struktur mit 5 bis 6 Dimensionen. Das Ergebnis deckt sich mit denen anderer Untersuchungen. Außerdem stimmt die semantische Struktur weitgehend mit der Struktur der bezeichneten Phänomene überein.
  • The semantic structure of 20 terms from the field of remedial education and child psychiatry was examined using an association technique in conjunction with cluster and factor analysis. Both the random samples examined (specialists and teachers) showed an almost identical structure with five or six dimensions. The result tallies with those of other surveys. In addition, the semantic structure corresponds, for the most part, with the structure of the phenomena described.

Download full text files

  • SHA-1:ab0d0c67c179cc6d7dd94f38dc3e2c454cd8932c

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Harald Tornow, Michael Broda, Wolfgang Nöthen
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-59302
Publication type:Postprint
Language:German
Publication year:1979
Publishing institution:Universität Potsdam
Release date:2012/04/19
Source:Heilpädagogische Forschung. - ISSN 0017-9647. - 8 (1979) 2. - S. 133 - 142
RVK - Regensburg classification:DA 4450
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Collection(s):Universität Potsdam / Zeitschriften / Heilpädagogische Forschung / Band 8 (1979) Heft 2
Universität Potsdam / Zeitschriften / Heilpädagogische Forschung / Band 8 (1979) Heft 2 / Wissenschaftliche Artikel
Institution name at the time of the publication:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Sonderpädagogik
License (German):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
External remark:La structure sémantique des appellations appliquées aux enfants anormaux par les enseignants et les spécialistes. Au moyen d'une technique d'association, combinée avec une analyse de cluster et une analyse factorielle, a été examinée la structure sémantique de 20 termes de pedagogic curative et de psychiatrie infantile. Dans les deux groupes examinés (spécialistes et enseignants), s'est manifestée une structure presque identique comportant 5 à 6 dimensions. Les résultats concordent avec ceux d'autres enquêtes. Par ailleurs, la structure sémantique correspond pour une large part à celle des phénomènes désignés par le vocabulaire.
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.