Eingang zum Volltext

Home | Suche | Browsen

Lizenz

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:kobv:517-opus-40252
URL: http://opus.kobv.de/ubp/volltexte/2009/4025/


Kliegl, Reinhold ; Smith, Jacqui ; Hechhausen, Jutta ; Bates, Paul B.

Mnemonic training for the acquisition of skilled digit memory

pdf-Format:
Dokument 1.pdf (1.854 KB) (SHA-1:5045bb06e852b036658439b81531c35c4883d1a6)


Kurzfassung auf Englisch

This article outlines a research strategy for investigating, in a laboratory setting, the acquisition and the "limits" of a cognitive skill. Expert digit memory is used as an illustration. Two participants with initial average digit- and word-span memory were trained to memorize and reproduce strings of 80
to 90 digits presented at 10- to 1-sec rates. The instruction and training program, based on a theory of skilled memory, focused on three components: (a) acquisition of a mnemonic system (i.e., recoding digits into historical dates or concrete nouns), (b) use of a long-term memory retrieval structure (i.e., instruction in the Method of Loci), and (c) improvement in processing speed. After 86 experimental sessions, one participant recalled 90 random digits presented at a 1-sec rate. The digits were, however, constrained to be compatible with the participant's historical knowledge. The second participant recalled 80 random digits presented at a 5-sec rate after 70 sessions. Speed of encoding and retrieval processing was the only component that required extensive practice for skilled digit-memory acquisition.

Institut: Institut für Psychologie
DDC-Sachgruppe: Psychologie
Dokumentart: c Postprint
Schriftenreihe: Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe, ISSN 1866-8364
Band Nummer: paper 148
Quelle: Cognition and Instruction 4 (1987) 4, p. 203-223, ISSN 1532-690X, DOI 10.1207/s1532690xci0404_1
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 1987
Publikationsdatum: 22.12.2009
Bemerkung:
The original publication is available at http://www.informaworld.com:
Cognition and Instruction . - 4 (1987) Issue 4, p. 203-223
ISSN 1532-690X
DOI 10.1207/s1532690xci0404_1
Lizenz: Diese Nutzungsbedingung gilt nicht, wenn in den Metadaten eine modifizierende Lizenz genannt ist. Keine Nutzungslizenz vergeben - es gilt das deutsche Urheberrecht


Home | Leitlinien | Impressum | Haftungsausschluss | Statistik | Universitätsverlag | Universitätsbibliothek
Ihr Kontakt für Fragen und Anregungen:
Universitätsbibliothek Potsdam
powered by OPUS  Hosted by KOBV  Open
Archives Initiative  DINI Zertifikat 2007  OA Netzwerk