Lernen in betrieblichen Modernisierungsprojekten : Zugangsstrategien und Ergebnisse der Lernforschung

  • Der Beitrag skizziert typische Zugangsstrategien und Modellierungen von Lernen in der Lernforschung. Diese Zugangsstrategien werden einerseits als Bedingtheitsdiskurs charakterisiert, der Lernhandeln in Modernisierungsprojekten nur unzureichend untersuchen kann. Begründet wird, dass für die Unübersichtlichkeit, Uneinheitlichkeit und Riskanz, die Lernende in betrieblichen Modernisierungsprojekten empfinden, eine Zugangsstrategie der Lernforschung im Begründungsdiskurs ertragreicher erscheint. Vorgestellt werden dazu Ergebnisse einer empirischen Untersuchung zum Lernen in einem betrieblichen EDV-Einführungsprojekt.
  • The author analyzes typical acces strategies and modellings of learning in the learning research. These acces strategies are characterized on the one hand as a discourse in the modus of Cause-effect-relation, which can examine learning concerning in modernization pro-jects only insufficiently. It is justified that for the vagueness, non-uniformness and risc, learners feel in operational modernization projects, an acces strategy of learning research in the reasoning discourse is more efficiently. In addition results of an empirical investigation of learning in an operational ICT introduction project are presented.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Joachim LudwigGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-12861
Publication series (Volume number):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (paper 012)
Publication type:Postprint
Language:German
Publication year:2003
Publishing institution:Universität Potsdam
Release date:2007/03/30
Source:Institutionelle Perspektiven beruflicher Bildung / Frank Achtenhagen & Ernst G. John (Hrsg.). - Bielefeld : Bertelsmann, 2003. - S. 317 - 326. - ISBN 3-7639-3016-7
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Institution name at the time of the publication:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Erziehungswissenschaft
External remark:
This paper was first published in:
Institutionelle Perspektiven beruflicher Bildung / Frank Achtenhagen & Ernst G. John (Hrsg.). - Bielefeld : Bertelsmann, 2003. - S. 317 - 326
ISBN 3-7639-3016-7 Pick It!
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.