Eine verhaltenstherapeutische Spieltherapie

Behavioural play therapy

  • Bei 2 Gruppen von jeweils 4 normalintelligenten, verhaltensgestörten Kindern (Alter 7-11 Jahre) wurde in einer kinderpsychiatrischen Station eine Spieltherapie zur Verbesserung ihrer sozialen Kompetenz durchgeführt. Die Therapie wurde nach verhaltenstherapeutischen, kognitiven und gruppendynamischen Gesichtspunkten geplant. Sie hat bei allen Kindern zu einer signifikanten Verbesserung ihres Sozialverhaltens geführt. In der Diskussion der Ergebnisse wird die vermutete Wirkungsweise der therapeutischen Variablen erörtert. Darüber hinaus werden Vermutungen über den Zusammenhang zwischen den therapeutischen Variablen und einigen individuellen Persönlichkeitszügen der behandelten Kinder angestellt.
  • In a child psychiatric ward play therapy was carried out with 2 groups of 4 children respectively (aged from 7 to 11 years) of normal intelligence and with behavioural problems, with the aim of improving their social competence. The therapy was planned according to aspects of behavioural therapy, both cognitive and group dynamic. The therapy resulted in a significant improvement of the social behaviour of all the children. In the discussion of the results the probable effects of the therapeutic variable are debated. In addition theories are formed concerning the connection between the therapeutic variables and some individual personality traits of the children treated.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Eberhard Bay, Helmut Ott
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-59348
Publication type:Postprint
Language:German
Publication year:1979
Publishing institution:Universität Potsdam
Release date:2012/04/19
Source:Heilpädagogische Forschung. - ISSN 0017-9647. - 8 (1979) 2. - S. 205 - 225
RVK - Regensburg classification:DA 4450
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Collection(s):Universität Potsdam / Zeitschriften / Heilpädagogische Forschung / Band 8 (1979) Heft 2
Universität Potsdam / Zeitschriften / Heilpädagogische Forschung / Band 8 (1979) Heft 2 / Wissenschaftliche Artikel
Institution name at the time of the publication:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Sonderpädagogik
License (German):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
External remark:Une thérapeutique du jeu. Deux groupes de quatre enfants d'intelligence normale, mais au comportement perturbé, âgés de 7 å 11 ans, ont été soumis dans une station de Psychiatrie infantile à une thérapeutique ludique visant à améliorer leurs capacités dans l'ordre social. La thérapeutique avait été conçue selon des points de vue de thérapeutique du comportement, de théorie de la connaissance et de dynamique de groupe. Elle a abouti auprès de tous les enfants à une amélioration sensible du comportement social. On discute des résultats en supputant un mode d'action possible des variables thérapeutiques. Par ailleurs, des suppositions sont faites quant aux rapports entre les variables thérapeutiques et quelques traits de personnalité individuels des enfants.
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.